Slavenburg & Huyser Naxco

Forwardingactiviteiten naar de hoogste versnelling
ReferentieSlavenburg & Huyser NaxcoForwarding

Slavenburg & Huyser Naxco werkt al meer dan tien jaar met Navitrans om de logistieke processen te ondersteunen. In 2018 besloot het Rotterdamse bedrijf om alle bedrijfsprocessen en -systemen onder de loep te nemen en verder te optimaliseren. Rainbow Logistics IT ondersteunde Slavenburg bij die missie door slimmer gebruik te maken van Navitrans en nieuwe functionaliteiten te ontwikkelen voor de forwarding-activiteiten van de organisatie.

Over Slavenburg & Huyser Naxco
Slavenburg & Huyser is een onafhankelijke cargadoor en logistiek dienstverlener met meer dan 65 jaar ervaring. Vanuit Rotterdam levert het bedrijf logistieke diensten in alle grote transportknooppunten over de hele wereld. Het bedrijf ondersteunt wereldwijde merken en kleine retailers bij het transport van hun producten. Van het boeken van ladingen bij rederijen tot vergunningsaanvragen, prijsonderhandelingen, goederenopslag en andere werkzaamheden. Daarnaast brengt de organisatie als cargadoor de transportovereenkomsten tot stand tussen rederijen en aanbieders van ladingen.

De uitdaging
Slavenburg & Huyser Naxco werkt sinds 2009 klant met Navitrans. Onno Meijer, projectleider bij Slavenburg: “De functionaliteit van het platform sloot goed aan bij onze wensen en de samenwerking met Rainbow Logistics IT verliep uitstekend. Ze zijn altijd een constructieve partner. Ze luisteren goed naar onze vragen en denken met ons mee. Zo kwamen we samen soms tot verrassend simpele oplossingen. Het probleem was alleen dat we het platform na de implementatie niet hebben doorontwikkeld. Bovendien hadden we in 2008 net een nieuw boekhoudpakket aangeschaft, waardoor we ook niet optimaal gebruik maakten van de functionaliteit van Navitrans. En we hadden veel maatwerk en losse applicaties in onze organisatie. Dat moest anders! In 2018 brachten we met een werkgroep onze bedrijfsprocessen en -systemen in kaart. Toen hebben we besloten om zo veel mogelijk processen te automatiseren en onder te brengen in één centraal systeem: Navitrans. Denk bijvoorbeeld aan de boekhouding, het beheer van al onze documenten en het verwerken van orders.”

“Bovendien hadden we in 2008 net een nieuw boekhoudpakket aangeschaft, waardoor we ook niet optimaal gebruik maakten van de functionaliteit van Navitrans. En we hadden veel maatwerk en losse applicaties in onze organisatie. Dat moest anders! In 2018 brachten we met een werkgroep onze bedrijfsprocessen en -systemen in kaart.”

De oplossing
Slavenburg & Huyser Naxco besloot de implementatie dynamischer aan te pakken dan in 2009. Meijer: “We hebben goed gekeken naar onze huidige situatie en hoe de markt zich ontwikkelt. Traditioneel zijn we een cargadoor die rederijen vertegenwoordigde. De laatste twee decennia verschuift onze business echter steeds meer naar forwarding. We zijn de spil tussen de verladers en ontvangers. De software van Navitrans ondersteunde onze processen enigszins, maar er viel op het gebied van forwardingmanagement nog veel winst te behalen. De leverancier van Navitrans en onze reseller Rainbow Logistics IT stonden ervoor open om de software meer toe te spitsen op onze business. We brachten ons hele proces in kaart en hebben stap voor stap de software uitgebreid met functionaliteiten voor forwarding. Iedere keer als we ergens tegenaan liepen, zijn we naar de tekentafel gegaan om te kijken welke functionaliteit al beschikbaar was en waar we de software moesten aanvullen. Dat ging eigenlijk heel vlot. Als bedrijf zoek je aanvullende kennis om je processen te verbeteren. Met Rainbow Logistics IT haalden we die kennis in huis. Ze beschikken over kennis van onze branche en begrijpen onze werkwijze. De keuze voor Navitrans was ook een bewuste keuze voor Microsoft Dynamics 365 Business Central. Een robuust platform dat zich snel ontwikkelt, veel flexibiliteit biedt en toekomstbestendig is.”

Het resultaat
Slavenburg & Huyser Naxco beschikt nu over één omgeving waarin verschillende belangrijke bedrijfsprocessen geautomatiseerd zijn. Meijer: “Onze boekhouding doen we nu volledig in Navitrans. Bovendien genereren we met één druk op de knop boekingsbevestigingen, offertes, facturen en andere documenten in de juiste lay-out voor onze klanten en leveranciers. Daardoor konden we afscheid nemen van een zeer kostbaar document output managementsysteem. Daarnaast is ons werkproces flink verbeterd. Vroeger was één iemand verantwoordelijk voor de totale afhandeling van een dossier. Die persoon wist daarom ook als enige precies wat de status was van de opdracht. Nu hebben we het proces van offerte tot factuur in workflows opgedeeld. Dossiers zijn digitaal beschikbaar en per processtap ligt de verantwoordelijkheid bij de juiste afdeling. Zij weten precies met welke dossiers ze aan de slag moeten, wat de status is en hoe hun werkvoorraad eruitziet. Daardoor is er meer focus op wat echt belangrijk is en gaat er minder fout omdat we alle informatie vastleggen. Als iemand bijvoorbeeld ziek is, dan kan een collega eenvoudig het openstaande dossier overnemen. Dat is essentieel om onze klanten goed te bedienen.”

De toekomst
Slavenburg & Huyser Naxco kijkt mede dankzij de implementatie met vertrouwen naar de toekomst. Onno Meijer is enthousiast over de stappen die ze nog willen zetten met Navitrans en Rainbow Logistics IT. “De volgende stap is dat we met Power BI beter inzicht krijgen in onze financiën en processen. Zo kunnen we onze business analyseren en blijven verbeteren. Daarnaast willen we onze klanten meer inzicht geven in de status van hun opdrachten met dashboards en rapportages. Dat maakt ons werk transparanter en klanten weten altijd waar ter wereld hun producten zijn.”

De drie leerervaringen van Slavenburg & Huyser Naxco

  1. Breng eerst je bedrijfsprocessen en -systemen goed in kaart voordat je een keuze maakt voor een nieuw softwarepakket. Mogelijk is het probleem dat je hebt ook op te lossen door je processen te verbeteren of functionaliteit te gebruiken van de software waar je al over beschikt.
  2. Benader de implementatie van software niet als iets dat in beton gegoten is. Tijdens de implementatie en daarna stuit je mogelijk op nieuwe uitdagingen of processen die je ook kunt verbeteren. Kies daarom een aanpak die voor jouw bedrijf werkt en die je in staat stelt om snel bij te sturen!
  3. Durf te vragen! De partners die je ondersteunen bij de implementatie zijn weliswaar experts, maar jij kent je organisatie het beste. Als een oplossing niet helemaal bij je bedrijfsprocessen past, vraag dan of er een andere oplossing is. In het geval van Slavenburg leidde dat zelfs tot de ontwikkeling van nieuwe software.

Wil je meer lezen?

Blogartikel

Datagedreven logistiek – 5 leerervaringen

Datagedreven logistiek, hoe doe je dat? We hebben in dit artikel vijf leerervaringen uit de praktijk voor je op een rijtje gezet.

eBook

Hoe selecteer je de beste software voor jouw logistieke bedrijf?

In dit eBook lees je acht concrete stappen om tot die keuze te komen, met een uitgebreide uitleg per stap en handige templates.